Nová sezóna Formule 1 se nese ve znamení velkých změn pravidel. Hlavní novinky se týkají nových pohonných jednotek a úprav prvků aerodynamiky. Do šampionátu také vstupuje nová stáj Cadillac.
Pravidla F1 2026 – vozy nové generace
Nová sezóna Formule 1 v roce 2026 přináší největší otřes pravidel za poslední dekády. Přichází nová generace formulí s hybridními motory, které pro svůj výkon využívají spalovací motor i baterii.
Končí též systém pro snížení odporu DRS, který nahrazuje chytrá aktivní aerodynamika a boost z baterky. Poprvé po 10 letech se také představí 11 týmů. Podívejte se na vlastnosti nových vozů, pravidla Formule 1 nebo slovník důležitých pojmů.
| PRAVIDLA FORMULE 1 2026 | |
|---|---|
| 🏁 Soutěž | Formule 1 |
| 📍 Kde | 8. 3. – 6. 12. 2026 |
| 🏎️ Počet týmů | 11 |
| 🚥 Počet závodů | 24 |
| 🏆 Poslední šampión | ? |
| 📺 TV přenos | Nova Sport 5 |
| 📊 Kurzy | Betano, Tipsport, Chance |
V článku najdete
Nové pohonné jednotky: přichází doba hybridů
Rozdíly v nejprestižnější organizaci motoristického sportu jsou rok od roku menší. Zdá se, že konstruktéři vytěžili z dosavadní generace formulí maximum.
Mezinárodní automobilová federace FIA proto v červnu 2024 definitivně rozhodla o novém směru Formule 1, jímž jsou kombinované hybridy s výkonem na spalovací motor i baterii. Mění se tak kompletní F1 pravidla.
VIDEO: Co mění F1 pravidla ohledně motorů
Jednu polovinu výkonu formule obstarává spalovací motor, druhou baterie. Monoposty jsou nově poháněny stoprocentně udržitelným palivem. Pro usnadnění předjetí mohou závodníci také využít boost z baterky.
Konec DRS: nová aktivní aerodynamika
Další zásadní změnou, kterou přináší nová generace Formule 1 je konec DRS – systému snižování odporu za pomocí klapky na zadním křídle. Ten nově nahrazuje chytrá aktivní aerodynamika v kombinaci s jednodušší podlahou.
Jiné bude i provedení předního a zadního křídla. Od nové sezóny se dokážou během jízdy pohybovat.
Jednotlivé systémy mají různé využití:
- Straight–Line Mode: minimalizace odporu vzduchu na rovinkách,
- Cornering Mode: větší přítlak křídel pro vyšší rychlost v zatáčkách.
Nové vlastnosti: lehkost, štíhlost a ekologičnost
Přiblížíme si rozměry a vlastnosti nového monopostu Formule 1. Obecně lze konstatovat, že jde o lehčí a menší vozy.
Podívejte se na základní údaje nové Formule, které se týkají i gum:
- minimální hmotnost klesá o 30 kg na 768 kg,
- zúžení šasi z 2 000 na 1 900 mm,
- zkrácení délky z 3 600 mm na 3 400 mm,
- zúžení přední pneumatiky o 25 mm, zadní o 30 mm,
- pokles průměru pneumatiky ze 720 na 705 až 710 mm.
To vše by mělo přinést výsledné efekty v:
- lehčí auto,
- nižší přítlak,
- nižší odpor vzduchu,
- menší opotřebení a přilnavost na stejné úrovni,
- dobrá ovladatelnost a větší pevnost,
- větší odolnost.
Nové stáje a dodavatelé motorů
Po 10 letech se v seriálu Formule 1 představí opět 11 stájí a 22 jezdců. Do F1 nově míří:
- Cadillac,
- a Audi, které oficiálně převzalo tým Sauber.
Do šampionátů vstupují také tři noví dodavatelé motorů:
- Audi,
- nový plnohodnotný tým,
- s vlastní pohonnou jendotkou.
- Ford,
- vrací se po 21 letech,
- bude dodávat týmům Red Bull a Racing Bulls
- Honda,
- od roku 2026 působí samostatně,
- jako dodavatel Aston Martin.
F1 pravidla – slovník pojmů, vlajky a bodování
Připravili jsme si pro vás také souhrn základních pravidel Formule 1 a slovník pojmů, které se vyplatí znát při sledování jejich závodů, vysvětlení jednotlivých vlajek nebo bodování.
Pravidla Formule 1
Podívejte se na základní přehled pravidel Formule 1:
- Všichni týmy jsou držitelem Superlicence FIA.
- Jezdec má pozastavenou licenci za 12 trestných bodů.
- Titul mistra světa bere jezdec s nejvyšším počtem bodů.
- Titul poháru konstruktérů bere tým s nejvyšším počtem bodů.
- V případě rovnosti bodů rozhoduje větší počet vítězství, druhých míst atd.
- Druhy penalizací jsou: průjezd boxy, 10 vteřin stop and go, horší pozice na startu v dalším závodě, časová penalizace, napomenutí, diskvalifikace.
- Týmy mají možnost podávat protesty proti rozhodnutí FIA.
- Druhy pneumatik jsou: dvě směsi do sucha, jedna směs pro přechodné podmínky, jedna do mokra.
- Každá velká cena začíná tréninky, někdy se jezdí sprinty, vždy kvalifikace a hlavní závody.
Slovník pojmů Formule 1
Ve Formuli 1 se užívá hodně anglických termínů a zkratek, které se vyplatí znát:
- „Pit stop” – nutnost minimálně jedné zastávky v boxech pro výměnu pneumatik.
- „Safety Car” – vozidlo vyslané na trať pro snížení rychlosti a zaručení větší bezpečnosti.
- „Pole position” – termín označující první startovní pozici, kterou jezdec získal v kvalifikaci.
- „DRS” – končící systém snižování odporu odporu zadním křídlem.
- „Padok” – prostor za boxy vyhrazený pro média a hosty.
- „Šasi” – karoserie auta bez křídel.
- „KERS” – systém pro rekuperaci kinetické energie.
Vlajky Formule 1
Jednotlivé vlajky nesou odlišené významy:
- Žlutá vlajka – signalizace pro nebezpečí na trati, zákaz předjíždění v úseku nehody.
- Červená vlajka – okamžité zastavení závodu či tréninku.
- Modrá vlajka – signalizace, aby pomalejší jezdec umožnil předjetí rychlejšímu.
- Černá vlajka s oranžovým kruhem – informace pro závodníka o problému vyžadující příjezd do boxů.
- Černá vlajka – diskvalifikace jezdce ze závod.
- Šachovnicová vlajka – signalizace pro konec závodu.
- Bílá vlajka – upozornění na pomalý vůz na trati, sanitku nebo poškozený vůz.
- Žlutá vlajka s červenými pruhy – signalizace pro sníženou přilnavost dráhy.
- Černobílá vlajka – upozornění na nesportovní chování či porušení pravidel.
Bodování Formule 1
V roce 2024 se spekulovalo o změně bodovacího systému v rámci jeho rozšíření. Nakonec ale zůstává stejný.
Bodované jsou hlavní závody a sprinty. V hlavních závodech je oceněno prvních 10 závodníků, ve sprintech prvních 8 jezdců.
Bodování hlavního závodu
- 1. místo – 25 bodů
- 2. místo – 18 bodů
- 3. místo – 15 bodů
- 4. místo – 12 bodů
- 5. místo – 10 bodů
- 6. místo – 8 bodů
- 7. místo – 6 bodů
- 8. místo – 4 body
- 9. místo – 2 body
- 10. místo – 1 bod
Bodování sprintu
- 1. místo – 8 bodů
- 2. místo – 7 bodů
- 3. místo – 6 bodů
- 4. místo – 5 bodů
- 5. místo – 4 body
- 6. místo – 3 body
- 7. místo – 2 body
- 8. místo – 1 bod
Body se počítají jak do Mistrovství světa jezdců F1, tak do týmové soutěže poháru konstruktérů.
Formule 1 novinky nové sezóny 2026
Podívejte se na další známé Formule 1 novinky ohledně sezóny 2026:
- Renault končí výrobu svých motorů, tým Alpine nově využívá motory od Mercedesu. Poprvé od roku 1988 nemá v šampionátu ani jeden monopost tyto motory.
- Isack Hadjar přestupuje z Racing Bulls do Red Bullu.
- Júki Cunoda zůstává v Red Bullu, nově už ovšem pouze jako rezervní jezdec.
- Uvolněné místo v Racing Bulls obsazuje Arvid Lindblad, který se přesouvá z Formule 2.
- Cadillac se stává jedenáctým týmem Formule 1, využívá motory Ferrari. Jezdeckou sestavu tvoří Sergio Pérez a Valtteri Bottas.
- Velká cena Španělska se přesouvá na nový madridský okruh „Circuito de Madring”. Na tradičním barcelonském okruhu „Circuit de Catalunya” se nově jede Velká cena Katalánska.
- V rámci velké ceny Nizozemska se pojede i sprint.
- Nejede se Velká cena Emilia Rogahna, tzv. „Imola”.
- Velká cena Ázerbájdžánu se koná v sobotu, aby nekolidovala se státním svátkem.
Veškeré novinky a informace vám neutečou ani s oficiálním webem Formule 1.
Program sezóny 2026
Nabízíme vám k dispozici kalendář termínů Formule 1 2026:
| F1 KALENDÁŘ 2026 | ||
|---|---|---|
| DATUM | ZÁVOD | VÍTĚZ 2025 |
| 8.3. | VC Austrálie – Melbourne | L. Norris (GBR) |
| 15.3. | VC Číny – Šanghaj | O. Piastri (AUS) |
| 29.3. | VC Japonska – Suzuka | M. Verstappen (NLD) |
| 12.4. | VC Bahrajnu – Sakhir | O. Piastri (AUS) |
| 19.4. | VC Saúdské Arábie – Jeddah | O. Piastri (AUS) |
| 3.5. | VC Miami – Miami Circuit | O. Piastri (AUS) |
| 24.5. | VC Kanady – Montreal | G. Russell (GBR) |
| 7.6. | VC Monaka – Monte Carlo | L. Norris (GBR) |
| 14.6. | VC Katalánska – Barcelona | O. Piastri (AUS) |
| 28.6. | VC Rakouska – Spielberg | L. Norris (GBR) |
| 5.7. | VC Velké Británie – Silverstone | L. Norris (GBR) |
| 19.7. | VC Belgie – Spa | O. Piastri (AUS) |
| 26.7. | VC Maďarska – Hungaroring | L. Norris (GBR) |
| 23.8. | VC Nizozemska – Zandvoort | O. Piastri (AUS) |
| 6.9. | VC Itálie – Monza | M. Verstappen (NLD) |
| 13.9. | VC Španělska – Madrid | O. Piastri (AUS) |
| 26.9. | VC Ázerbájdžánu – Baku | M. Verstappen (NLD) |
| 11.10. | VC Singapuru – Marina Bay | G. Russell (GBR) |
| 25.10. | VC USA – Austin | M. Verstappen (NLD) |
| 1.11. | VC Mexika – Mexico City | L. Norris (GBR) |
| 8.11. | VC Brazílie – Sao Paulo | L. Norris (GBR) |
| 21.11. | VC Las Vegas – Las Vegas | M. Verstappen (NLD) |
| 29.11. | VC Kataru – Lusail | M. Verstappen (NLD) |
| 6.12. | VC Abu Dhabi – Abu Dhabi | L. Norris (GBR) |
FAQ: Pravidla Formule 1 2026
❓ Kdy začíná nová sezóna Formule 1 2026?
Nový ročník Formule 1 začíná tradičně velkou cenou Austrálie v Melbourne, která je na programu od 6. do 8. března.
❓ Jaká jsou nová pravidla Formule 1?
Nová pravidla F1 se týkají nástupu nové generace aut s hybridním pohonem a novými jízdními vlastnostmi a technologiemi.
❓ Jaká je nová stáj Formule 1?
Jedenáctým týmem Formule 1 2026 je Cadillac. Závodit za něj budou Sergio Pérez a Valtteri Bottas.
zdroje: redbull.com, wikipedia.org, formula1.com


